Bevidst vejrtrækning. Hvad er det? Og hvorfor er det så vigtigt?

Det er vigtigt at trække vejret. Det er der ikke noget nyt i.

Livet starter og stopper med et åndedræt. 

Selvom vi kan leve flere uger uden mad, og dage uden vand, kan vi kun leve få minutter uden ilt.

Og alligevel overser vi ofte vores vejrtrækningsvaner, når vi leder efter den gyldne opskrift på, hvordan vi forbedrer vores livskvalitet og bliver mere lykkelige.

Pointen med dette blogindlæg er ikke, at det er vigtigt at trække vejret, men at det er vigtigt, hvordan vi trækker vejret. 

Hvis måden vi trækker vejret på, er blot en smule ude af balance, vil det, over tid, lede til alvorlige negative konsekvenser.

Sådan påvirker åndedrættet dit helbred

Tænk på det således: Få minutter uden ilt er nok til at ødelægge vores hjernes evne til at processere information – for altid.

Når vi overvejer det faktum, er det ikke så svært at forstå, hvorfor så mange mennesker får deres koncentrationsevne og følelsesmæssige balance ødelagt på grund af uhensigtsmæssig vejrtrækning.

Når du trækker vejret hurtigt og overflødigt, øges kroppens stresshormoner. Iltningen af kroppens funktioner nedsættes og din krop må overanstrenge sig for at holde iltniveauet på et acceptabelt niveau.

Jo værre dit åndedræt er, desto mere fysisk og mental stress vil du opleve. 

Stressen aktiverer det sympatiske nervesystem, hvilket øger din hjerterytme. Mindre blod bliver sendt til hjernen og fordøjelsessystemet, og mere blod sendes ud til muskler og lemmer. Du begynder at svede og dine pupiller udspiles.

Dette reaktionsmønster giver mening, hvis du er i en fysisk farlig situation. Din krop forbereder sig på til at bekæmpe truslen – eller løbe for livet.

Men i vores moderne hverdag, kan den reaktion være skadende, energidrænende og ødelæggende for din evne til at fokusere, slappe af og føle velvære.

Du bliver diagnosticeret med stress.

Heldigvis kan du lære at trække vejret bevidst og tage kontrollen over dette uheldige reaktionsmønster, der alt for ofte udvikler sig til en ond cirkel: Jo mere ulykkelig og frustreret du føler dig, desto mere stresset bliver din krop, og desto værre får du det.

Bevidst vejrtrækning beroliger sindet

Dit åndedræt er ikke kun vigtigt for din krop, men også for din hjerne. Derfor kan det gøre en stor forskel for dit velbefindende at sætte lidt tid af til åndedrætsøvelser hver dag.

Når du forbedrer dit åndedræt, bringer du ikke kun dit stressniveau ned. Du øger også dit overordnede velvære og velbefindende.

Du vil opleve dette som en forbedret evne til at koncentrere dig, slappe af, organisere dit liv, og udleve positive følelser, såsom lykke, harmoni og fuldendelse.

Bevidst vejrtrækning er en den bedste måde at finde ro i sindet og mindske følelsen af frygt og angst i kritiske øjeblikke.

Derfor er åndedrætsøvelser især vigtige for mennesker, der går igennem en svær tid, som ofte bliver præsenteret for ulykkelige og uoverskuelige situationer.

Bevidst vejrtrækning i praksis

Træning i bevidst vejrtrækning foregår på en måtte og består af en række øvelser, som styrker vejrtrækningsmusklen, også kaldet mellemgulvet. Øvelserne er blide, hvilket betyder at alle kan være med – uanset alder og skavanker. 

Ligesom ved enhver anden træningsart, opnås de bedste resultater ved konsekvent træning. Derfor er det vigtigt at holde træningen ved lige – også efter vores session er afsluttet.

Er du klar til at forbedre din livskvalitet og give slip på bekymringer og stress? Så kan du booke din første session i bevidst vejrtrækning med mig her på siden. Kontakt mig her.

Jeg glæder mig til at høre fra dig.

Af Beata Kaminski

Certificeret Åndedrætstræner